Integritetspolicy

Uppdaterat 1/7 2025

Flygsupport behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning för behandling av personuppgifter enligt EU-förordningen 2016/679 (Dataskyddsförordningen).

Vilka personuppgifter behandlar vi?

Vi samlar endast in de personuppgifter som är nödvändiga för att hantera och behandla ditt ärende.

Det innebär att vi endast begär de uppgifter som krävs för att driva ditt ärende vidare i den fas det befinner sig i.

När du skapar ett ärende hos Flygsupport kommer du att ombes att ange följande personuppgifter:

  • Namn

  • Adress

  • Telefon och/eller e-post

  • Bokningsnummer / flyguppgifter

Dessa uppgifter är nödvändiga för att vi ska kunna inleda och hantera ditt ärende.

Vid behov kan vi vid ett senare tillfälle begära ytterligare uppgifter som:

  •  Kontouppgifter (för att överföra ersättning)
  • Kopia av ID-handling (krävs av några flygbolag)

Vi efterfrågar endast dessa uppgifter om de krävs för fortsatt behandling av ditt ärende. Exempelvis kan personnummer bli nödvändigt om ärendet tas till domstol, eller kontouppgifter för att vi ska kunna föra över ersättning till dig.

I vissa fall kan flygbolaget kräva en kopia av din ID-handling. Du kommer i så fall att få instruktioner om hur du kan redigera handlingen för att dölja irrelevanta uppgifter. Om så inte sker, kommer vi att redigera den innan vidarebefordran till flygbolaget.

Vi behandlar dina personuppgifter baserat på det avtal vi har ingått med dig, samt våra rättsliga förpliktelser.

Syftet med insamling av personuppgifter

Vi samlar in dina personuppgifter i syfte att hjälpa dig driva in kompensation eller återbetalning från flygbolag, i enlighet med förordning (EG) nr 261/2004.

Om du bryter mot vårt avtal, enligt våra villkor, kan vi använda dina personuppgifter för att driva in eventuella krav som Flygsupport har mot dig.

Dina kontouppgifter används enbart för att betala ut kompensation eller återbetalning. I vissa fall betalar flygbolaget direkt till dig, och vi kan då behöva vidarebefordra dina kontouppgifter till flygbolaget. Varken Flygsupport, våra samarbetspartner eller flygbolag har tillgång till att göra uttag från ditt konto.

Lagring av personuppgifter

Flygsupport lagrar dina personuppgifter endast så länge det är nödvändigt för att uppfylla syftet med insamlingen.

Hur länge uppgifterna lagras beror på:

  • Typen av personuppgift
  • Utfallet i ditt ärende

Exempel:

  • Om en transaktion sker, sparas uppgifterna i 5 år enligt bokföringslagen.
  • Om vi tidigt bedömer att kompensation eller återbetalning inte är möjlig, raderas uppgifterna betydligt snabbare.

Du har alltid rätt att få information om hur länge dina uppgifter lagras. Se avsnittet om dina rättigheter nedan.

Delning av uppgifter med tredje part

Dina personuppgifter kan delas med:

  • Flygbolag och deras representanter
  • Juridiska samarbetspartner inom EU/EES
  • Offentliga myndigheter och domstolar vid behov

Flygsupport kräver att alla samarbetspartner följer gällande dataskyddslagstiftning. Vi har tecknat avtal om databehandling med våra samarbetspartner där detta krävs.

Delning av uppgifter utanför EU

I vissa fall kan vi behöva dela uppgifter med flygbolag utanför EU/EES. Detta kan innebära vissa risker, eftersom tredjeländer inte omfattas av dataskyddsförordningen (GDPR).

Om ditt ärende rör ett flygbolag i ett tredjeland, kan vi behöva överföra nödvändiga personuppgifter för att driva ärendet. Vi delar endast de uppgifter som är absolut nödvändiga för att få din kompensation eller återbetalning.

Observera att vi inte kan reglera hur flygbolag i tredjeländer behandlar dina uppgifter.

Dina rättigheter – insikt och korrigering

Du har rätt till insikt i de personuppgifter vi behandlar om dig.

Om dina uppgifter är felaktiga eller missvisande har du rätt att begära korrigering. Du kan också begära att få dina uppgifter raderade enligt artikel 17 i dataskyddsförordningen, under förutsättning att villkoren är uppfyllda.

För insikt, korrigering eller radering av personuppgifter, vänligen kontakta oss på:
E-post: [email protected]
Ämne: “Persondata”

Säkerhet och skydd av personuppgifter

Flygsupport har infört tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter från:

  • Oavsiktlig eller olaglig radering
  • Offentliggörande
  • Obehörig åtkomst eller användning

Våra medarbetare har utbildats i hantering av personuppgifter och följer interna säkerhetsriktlinjer.

Om du inte är nöjd med hur vi behandlar din information så hoppas vi att du berättar detta för oss så att vi kan bli bättre på att förvalta ditt förtroende. Men du har oavsett alltid rätt att inge ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten vilket du hittar mer information om här: https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/

Kontaktuppgifter

HA Support AB, org.nr. 559468-9480, är personuppgiftsansvariga för behandlingen av dina personuppgifter. Har du frågor gällande vår hantering av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss på [email protected].