Allmänna villkor och ångerpolicy för Flygsupport (HA Support AB)

Uppdaterat 1/7 2025

Juridiskt meddelande:

Webbplatsen Flygsupport.se ägs av HA Support AB, organisationsnummer 559468-9480, med adress Bryggaregatan 1, 371 34 Karlskrona, Sverige. Alla tjänster som du beställer via denna webbplats tillhandahålls av HA Support AB (nedan kallat “Flygsupport” eller “vi”). Flygsupport kommer att vara din avtalspartner för samtliga tjänster som erbjuds.

Därför gäller följande allmänna villkor för Flygsupport:

1. Avtalsföremål och Flygsupports tjänster

1.1
Flygsupport åtar sig att på prestationsbaserad grund driva och verkställa eventuella krav på ersättning (och i tillämpliga fall även andra krav) gentemot flygbolag enligt EU-förordning 261/2004 om flygpassagerares rättigheter eller motsvarande regler. Detta omfattar krav i samband med inställda, försenade eller överbokade flygningar (nedan kallade ”Krav”).

För att genomdriva ett Krav, och efter att vi accepterat det, ska du antingen:

  • Oåterkalleligen överlåta ditt krav till oss och ge oss rätt att driva ärendet vidare (”Överlåtelseprocessen”), eller
  • Ge oss fullmakt att agera i ditt namn (”Fullmaktsprocessen”).

1.2
Flygsupport strävar i första hand efter att lösa Krav utanför domstol och samlar nödvändig information från flygbolaget.

1.3
Om de utomrättsliga åtgärderna inte leder till framgång kan vi anlita en Uppdragsjurist för rättslig prövning av Kravet. Flygsupport bär alla kostnader relaterade till detta, om ärendet inte vinner framgång.

1.4
Information och tjänster som presenteras på vår webbplats (www.flygsupport.se), inklusive ersättningskalkylatorer, utgör inte ett bindande erbjudande om avtal.

2. Avtalets ingående och specifikationer

2.1
Du påbörjar våra tjänster genom att använda vår ersättningskalkylator och klicka på starta kravansökan. Detta innebär ett bindande erbjudande från dig om att ingå avtal med oss. Flygsupport accepterar ditt erbjudande antingen genom ett skriftligt bekräftelsemeddelande (t.ex. via e-post) eller genom att påbörja kravprocessen.

2.2
Du ansvarar för att de uppgifter du lämnar är fullständiga och korrekta. Ändringar av uppgifter (t.ex. kontaktinformation) ska meddelas oss omgående.

3. Arvode

3.1
Flygsupport tar ut arvode enligt vår gällande prislista (nedan ”Arvode”). Arvodet blir endast aktuellt om vi framgångsrikt driver igenom Kravet.

3.2
Arvodets storlek beror på om vi måste anlita en Uppdragsjurist. Om vi löser ärendet utan rättsliga åtgärder är arvodet lägre.

Prislista (exempel):

Flygdistans Inhämtad kompensation Vårt arvode Du får utbetalt
Under 1 500 km 250 € 25% 187.5 €
1 500 – 3 500 km (2-3 h försening) 200 € 25% 150 €
1 500 – 3 500 km (över 3 h) 400 € 25% 300 €
Över 3 500 km (3-4 h försening) 300 € 25% 225 €
Över 3 500 km (över 4 h) 600 € 25% 450 €

Om ärendet går till domstol:

Flygdistans Inhämtad kompensation Vårt arvode Du får utbetalt
Under 1 500 km 250 € 50% 125 €
1 500 – 3 500 km (2-3 h försening) 200 € 50% 100 €
1 500 – 3 500 km (över 3 h) 400 € 50% 200 €
Över 3 500 km (3-4 h försening) 300 € 50% 150 €
Över 3 500 km (över 4 h) 600 € 50% 300 €

3.3
Om endast en del av Kravet kan inhämtas beräknas arvodet på den del som inhämtas.

3.4
Om Flygsupport misslyckas med att driva in Kravet blir du inte debiterad något arvode.

4. Betalning och redovisning

4.1
Vi drar av vårt arvode innan ersättningen betalas ut till dig.

4.2
När vi mottagit betalning från flygbolaget gör vi en avräkning och överför din andel till det konto du angett.

4.3
Eventuella bankavgifter vid internationella överföringar betalas av dig.

5. Dina skyldigheter

5.1
Du ska samarbeta med Flygsupport genom att tillhandahålla nödvändig dokumentation, t.ex. boardingkort och bokningsbekräftelser.

5.2
Om du får betalning direkt från flygbolaget måste du meddela oss omgående.

5.3
Under avtalets löptid får du inte anlita andra för att driva samma Krav.

6. Anlitande av jurist

6.1
Vid behov anlitar Flygsupport en Uppdragsjurist för rättsliga åtgärder. Vi täcker kostnaderna.

6.2
Du måste samarbeta med Uppdragsjuristen och svara på eventuella förfrågningar.

7. Ångerrätt

Du har rätt att ångra avtalet inom 14 dagar utan att ange skäl.

För att utöva ångerrätten, kontakta oss på [email protected].